Kezdőoldal

 


 


 
 

Hajópadló felhasználási útmutató
<< Hajópadló, lambéria

A fenyő hajópadló hő- és hangszigetelése a legjobbak közé tartozik a padlóburkoló anyagok közül. Ha mezítláb rálépünk egy laminált parkettára vagy egy szalagparkettára, illetve egy hajópadlóra, a különbség jól érezhető, és valószínűleg a hajópadlót választjuk.

A fenyő hajópadló egyúttal puhább anyag, mint a szalagparketta, vagy a laminált parketta, de ezt a puhaságot egy megfelelő kopásállóságú lakkal jól lehet kompenzálni.A legújabb (nanotechnológiával készült) lakkok már felülmúlják a legmagasabb kopásállóságú lamináltpadlókat is.

A megfelelő körültekintéssel lerakott hajópadló hosszútávon szép, és tartós padlóburkoló anyag!

Sajnos többször előfordul, hogy a helytelen lerakás vagy tárolás, illetve a nem elég körültekintő előzetes tájékozódás, és felmérés problémákat okoznak.

Ezt a leírást minden partnerünknek ajánljuk figyelmébe (a felhasználók legjobb, ha még a vásárlás előtt elolvassák), aki olyan hajópadlót választ, amelyet cégünk forgalmaz.

Tisztelt leendő felhasználók!

A hajópadló természetes anyag, amelynek sok előnyös tulajdonsága mellett néhány hátrányával is meg kell barátkoznunk (Ami természetes, sosem lesz tökéletes!). Mielőtt eldöntik, hogy a lakásukba vagy nyaralójukba hajópadlót raknak járó felületnek, hasznos lehet, ha felkeresnek olyan lakást, ahol már legalább 5-10 éve hajópadló van lerakva. Nézzék meg ezt a hajópadlót, és ekkor láthatják, hogy - amennyiben ezt jó minőségű anyagból készítették - 10 év múlva milyen lesz a hajópadló az Önök lakásában.
Például a 19 mm vastag, kisebb szélességű hajópadló (pl. 9,6 cm) csak kis mértékben teknősödik, a szélesebb hajópadló (pl. 14,6 cm) pedig nagyobb mértékben. Vastagabb, pl. 27-30 mm, de akár 40 mm-es hajópadlót is lehet választani, ezeknek a teknősödése kisebb mértékű (természetesen a m2-áruk a vastagsággal egyenes arányban növekszik).

Akkor válasszák ezt a padlóburkolási módot, ha a látott "érett" padló Önöknek tetszett! Ekkor sok éven át örömmel fogják nap mint nap ezt a burkolatot használni.

A beépítés:
Lerakás előtt a hajópadlót a fóliából kicsomagolva 3-4 hétig abban a helyiségben kell tárolni, ahova le akarják fektetni. Ez idő alatt a hajópadlót sík felületen kell tárolni, állítva tilos. Ha van rá lehetőség, akkor a szálakat ugyanarra a helyre érdemes fektetni, ahová egyébként is le lesz rakva. Járni is lehet rajta, ekkor egy jól szellőző textíliával kell letakarni, de még nem szabad lefogatni.
A széleken minimum 2 cm dilatációs hézagot szükséges hagyni. Három-négy hét "szoktatás" után látható, hogy a helyiség nedvességtartalma magasabb, vagy alacsonyabb e mint a hajópadló nedvességtartalma:

  • amennyiben a helyiség nedvességtartalma magasabb, akkor a lerakott hajópadló és a fal közötti dilatációs hézag kisebb lesz.
  • ha a hajópadló nedvességtartalma magasabb, akkor a dilatációs hézag nagyobb lesz és a lerakott hajópadlók között úgynevezett száradási hézag keletkezik. Addig érdemes így tartani a hajópadlót, amíg az anyag mozgása láthatóan tart.

Ha helyhiány miatt nincs lehetőség a hajópadló teljes felületen történő, rögzítés előtti tárolására, akkor az első sort csomagból kibontva minden szálat egymás mellé rakva kell sík felületre tegyük, majd erre párnafákat 20-30 cm távolságban egymástól. Erre ráhelyezhető egy másik réteg, majd újra párnafa, és így tovább, úgy, hogy a levegő jól átjárja a szálakat.

A hajópadló alatt a párnafákat ("stafni") 30 cm távolságban kell elhelyezni egymástól. Új ház építésekor vagy teljes felújításnál, ha aljzatbetonozás folyik, akkor a stafnifákat be kell betonozni úgy, hogy a párnafa teteje egy szintben legyen a beton simított, felső síkjával.

A lerakáshoz célszerű kapcsokat használni, mert ebben az esetben a hajópadló nincs sem átcsavarozva, sem szeggel átütve. Könnyen visszaszedhető, és a javítási munkák is könnyen elvégezhetők. Ezeket a kapcsokat ugyanott tudják beszerezni, ahol a hajópadlót vásárolták. Nem mellékes, hogy a fentiek miatt  reklamációt is általában akkor tud a kereskedő elfogadni, ha a hajópadló kapoccsal van lerakva.

A lerakás előtt minden szálat vizsgáljunk meg, és csak azokat a szálakat vágjuk méretre, felület kezeljük, stb., amelyekről megállapítható, hogy megfelelnek az Önök elvárásainak. Elvágott, lefestett, megázott vagy elszíneződött szálakat a kereskedőknek módjukban visszacserélni, az ép, egész szálakat viszont igen.

Kapcsokat kétféle kiszerelésben lehet kapni: szegekkel és anélkül. Amelyikben szegeket is találunk, sajnos nem nyújt többet: inkább kis méretű, jó minőségű csavarokkal fogassák a kapcsokat a párnafához! (A szegeket később más célra felhasználhatjuk.)

A fenyő hajópadlónak az a tulajdonsága, hogy időszakosan nedvességet szív magába, majd ad le. Emiatt a fa folyamatosan mozog. Ez a mozgás megfelelő lerakás esetén csak tized milliméterekben mérhető, rossz lerakás esetén azonban akár centiméteres hézagok is keletkezhetnek.

Helytelen lerakás esetén két gyakori következmény:

  • amikor a hajópadló nedvességet szív magába, felpúposodik (és könnyedén megemeli a a bútorokat is).
  • a másik eset, amikor a két hajópadló szál összeillesztésénél bizonyos idő után nagyobb hézag keletkezik.

Mindkét esetben jó, ha kapoccsal van lerakva a hajópadló, mert ekkor vissza lehet szedni roncsolásmentesen, és újra le lehet rakni.

A hajópadló "lélegzését" biztosítani kell, ezért nem szabad például OSB lapra, vagy MFP lapra fogatni, mert ekkor nincs biztosítva az alsó felület szellőzése. Az említett lapok ezen kívül nem tartják meg elég erősen a beleütött szeget vagy a belecsavarozott csavart sem, ezáltal nem tartják elég erősen a rá rakott hajópadlót. Ezért nem ajánljuk, hogy az általunk forgalmazott hajópadlót így rakják le, és sajnos garanciát sem tudunk vállalni az ilyen módon lefektetett burkolóanygra.

A hajópadló nem alkalmas olyan helyiségbe, ahol padlófűtés van. Itt a a garancia sem érvényes, inkább kerámia járólapot vagy egyéb jó hővezető burkolatot kell tenni, a célszerű és hatékony energiafelhasználás érdekében is.

Összefoglalva a fentieket, a garancia érvényes, ha a következő feltételek teljesülnek:

  • 30 cm-es távolságban vannak a párnafák elhelyezve;
  • A párnafák megfelelő minőségűek, és megfelelő módon vannak rögzítve az aljzathoz;
  • A száradási (tágulási) időt betartották;
  • A hajópadlót megfelelő erősségű kapoccsal rakták le;
  • A kapcsokat csavarral rögzítették a párnafához;
  • Bontatlan csomagot visznek vissza a kereskedőhöz;
  • A hajópadló lerakását szakember végezte, és ez számlával igazolható;
  • A fal és a hajópadló között körben a helyiségben legalább 2 cm-es dilatációs hézagot nem hagytak.

A csomagolás átlátszó, ezért kibontatlanul is észre lehet venni bizonyos minőségi hibákat, ezért kérjükm, hogy mielőtt a csomagokat kibontják, nézzenek meg minden csomagot, és amiről már bontatlanul is megállapítható, hogy hibás, azt lehetőleg ne bontsák fel.

A garancia nem érvényes, ha olyan szálat rak le a szakember, amelyről megállapítható, hogy hibás, pl. kieső ághely van benne, megtekeredett, a megengedettnél több gyantatáskát tartalmaz, korhadás vagy rohadás látható rajta. Ezeket a szálakat nem szabad méretre vágni, hanem (lehetőleg száraz helyen) tároljuk, és a munka befejeztével vissza kell vinni a kereskedőhöz, aki kicseréli azt.

A hajópadló egyéb felületkezelési lehetőségeiről kérdezzék meg szakemberek véleményét!

Végül fontos információ reklamáció esetére: hajópadló és lambéria le- ill. felrakása után garanciát akkor tudunk érvényesíteni, ha a vevő számlával igazolja, hogy a le- ill. felrakást szakember végezte el.

 
 
 

v3gas d e s i g n